سفارش تبلیغ
صبا ویژن

(( همیشه با تو ))

با عرض سلام و شاد باش

میلاد با سعادت حضرت محمد (ص) و امام جعفر صادق (ع) و پیشاپیش فرا رسیدن عید باستانی نوروز رو خدمت همه شما دوستان تبریک عرض می نمایم .
و از خداوند متعال سلامتی و شادی برای همه شما خواستارم .

 

با تو


اینکه در قرآن کریم به نوروز و به اعیاد اسلامی اشاره‌ای نشده است، لیکن بخشی از روایات به تجلیل و تکریم از عید اختصاص دارد. این مقاله پس از آنکه نظر قرآن و روایات اسلامی را درباره (عید) جویا می‌شود، به بررسی مجملی از جایگاه نوروز در فرهنگ اسلامی می‌پردازد. 
  نوروز در فرهنگ اسلامی
واژه «عید» در قرآن کریم تنها یکبار در آیه 114، سوره مائده آمده است: «عیسی‌ بن مریم گفت: بارالها! پرودگارا! برای ما از آسمان مائده‌ای فرست تا این روز برای ما و کسانی که پس از ما می آیند، عید باشد که تو بهترین روزی دهندگانی و آیت و حجتی از جانب تو برای ما باشد.»

«عید» روزی است که در آن سود و منفعتی به دست بیاید و در شرع مقدس اسلام، روزهای غدیر، قربان و فطر عید نامیده می‌شوند که در عید اضحی، قربانی و در عید فطر، زکات فطره مطرح است و درغدیر، حضرت علی (ع) به امامت منصوب شدند. همچنین می‌توان گفت؛ عید آن روزی است که در آن نماز ویژه‌ای برگزار کنند یا روزی است که مجمعی در آن فراهم آید و یا آنکه عید روزی است که خلق از ماتم به شادمانی «عود» کنند یا روزی است که تفاوتی میان درویش و توانگر نباشد یا آنکه «عید» روز شریف و ارجمندی می‌تواند باشد.
از آیه «مائده» استفاده می‌شود که حضرت عیسی مسیح (ع) روز نزول مائده را که سال‌روز وقوع یک معجره الهی در تاریخ است، برای همه انسان‌ها «عید» قرار داده است تا این روز، آیت و حجتی از جانب خداوند برای مردمان در تمامی اعصار بوده باشد و به میمنت این پدیده پربرکت همه ساله شادمانی و خجستگی آن روز تکرار شود
از آیه «مائده» استفاده می‌شود که حضرت عیسی مسیح (ع) روز نزول مائده را که سال‌روز وقوع یک معجره الهی در تاریخ است، برای همه انسان‌ها «عید» قرار داده است تا این روز، آیت و حجتی از جانب خداوند برای مردمان در تمامی اعصار بوده باشد و به میمنت این پدیده پربرکت همه ساله شادمانی و خجستگی آن روز تکرار شود.
از آنجا که «مائده» به معنای خوان پرنعمت، تنها دوبار در سوره مائده آمده است، می‌توان گفت؛ نزول رزق از آسمان به درخواست حضرت عیسی مسیح (ع) ویژگی خاصی داشته که به خاطر آن عنوان «مائده» را به خود گرفته است.
راغب اصفهانی می‌گوید: «مائده طبق و خوانی است که در آن طعام باشد که هم به آن طبق و هم به طعام مائده گفته می شود.»
بنابراین، عید در این آیه اشاره دارد به نزول یک برکت آسمانی در پوشش طبق یا طبق‌هایی از طعام و خوردنی که می‌تواند تکرار و بازگشت آن روز نیز همان برکات را به همراه داشته باشد و از این جهت، آیت و حجتی دیگر از جانب خداوند متعال برای انسان‌ها و فرصتی دیگر برای ایجاد ارتباط با خدا و ذکر و یاد او در دل ها و زبان ها باشد.
عید در روایات اسلامی
جمعه، فطر، اضحی و غدیرخم، مهم‌ترین روزهایی هستند که از آنها در روایات اسلامی با عنوان «عید» یاد شده است و هر یک از این روزها اعمال و آداب و مراسم مشترک یا خاص خود را دارند.
مهم‌ترین اعمال وآداب مشترک این اعیاد عبارتند از: غسل کردن و حمام کردن، پوشیدن جامه نیکو، استعمال بوی خوش، خواندن نماز و ادعیه ضمن آنکه هر یک از آنها اعمال ویژه خود را نیز دارند.
نکته جالب توجه در این اعمال و آداب و ادعیه آن است که غالبا" به نزول فرشتگان و ارواح وارستگان و فرود آمدن برکات آسمانی اشاره می‌شود. چنانگه تلاوت سوره قدر، به منظور اشاره به قدر و شرف و عظمت این اعیاد و تأکید بر نزول فرشتگان و «روح» از آسمان مانند آن، نوعا" در نمازهای ویژه این اعیاد مطرح است.
در شب جمعه، ملائکه از آسمان به زیر می‌آیند با قلم های طلا و صحیفه‌های نقره، و در پسین پنجشنبه و شب جمعه و روز جمعه تا غروب آفتاب جز صلوات بر محمد (ص) و آل او چیز دیگری نمی‌نویسند.
شب عید اضحی (قربان) از لیالی متبرکه است و یکی از آن چهار شبی است که نگاه داشتن احیا در آن شب توصیه شده است چرا که درهای آسمان در این شب باز است.
در روایات آمده است که فضیلت شب عید فطر کمتر از شب قدر، شب نزول قرآن، ملائکه و روح نیست.
عید غدیر خم نیز از عظیم‌ترین اعیاد است و نامش در آسمان روز عهد معهود است و آن روزی است که حضرت رسول (ص) امیرالمؤمنین (ع) را به خلافت خود برگزید. احسان و انفاق در این روز، چون شب قدر، اجری چندین برابر روزهای دیگر دارد.
گفتنی است که در بعضی از ادعیه مربوط به این اعیاد وسعت رزق از خداوند متعال که خیرالرازقین است درخواست می‌شود.
چون نوروز شود، غسل کن و پاکیزه‌ترین جامه‌های خود را بپوش و به بهترین بوی‌های خوش خود را معطر گردان. پس چون از نمازهای پیشین و پسین و نافله‌های آن فارغ شدی، چهار رکعت نماز بگذار یعنی هردو رکعت به یک سلام و در رکعت اول بعد از حمد ده مرتبه سوره قدر (اناانزلناه) و در رکعت دوم بعد از حمد ده مرتبه سوره قل یا ایهاالکافرون و در رکعت سوم بعد از حمد، ده مرتبه قل اعوذ برب الناس و قل اعوذ برب الفلق را بخوان و بعد از نماز به سجده شکر برو و این دعا را بخوان :اللهم صل علی ... و بسیار بگو یا ذالجلال والاکرام
عید نوروز و آداب آن
مفاتیح‌الجنان شیخ قمی، روایتی از معلی بن خنیس را درباره نوروز ذکر کرده است که اعمال این روز و دعای مربوط به آن را همراه دارد. در بحارالانوار مجلسی روایات معلی بن خنیس را به تفصیل آورده است. در آن روایات به فضیلت و برتری این روز نسبت به سایر ایام بسیار پرداخته است و یکی از روایات مفصل معلی بن خنیس، نوروز را این گونه تجلیل کرده است: نوروز روزی است که کشتی نوح بر کوه جودی قرار گرفت، روزی است که جبرئیل بر نبی (ع) نازل شد، روزی است که رسول اکرم (ص) علی (ع) را بر دوش کشید تا بت‌های قریش را از بالای کعبه رمی کند، روزی است که نبی (ع) به وادی جن رفت و از ایشان بیعت گرفت، روزی است که برای علی (ع) ازمردم بیعت گرفت (غدیرخم)، روزی است که قائم آل محمد (عج) ظهور خواهد کرد و روزی است که امام عصر (عج) بر دجال پیروز خواهد شد.
و اما روایت خنیس به نقل از امام صادق (ع) در مفاتیح الجنان اینچنین است: فرمود: «چون نوروز شود، غسل کن و پاکیزه‌ترین جامه‌های خود را بپوش و به بهترین بوی‌های خوش خود را معطر گردان. پس چون از نمازهای پیشین و پسین و نافله‌های آن فارغ شدی، چهار رکعت نماز بگذار یعنی هردو رکعت به یک سلام و در رکعت اول بعد از حمد ده مرتبه سوره قدر (اناانزلناه) و در رکعت دوم بعد از حمد ده مرتبه سوره قل یا ایهاالکافرون و در رکعت سوم بعد از حمد، ده مرتبه قل اعوذ برب الناس و قل اعوذ برب الفلق را بخوان و بعد از نماز به سجده شکر برو و این دعا را بخوان :اللهم صل علی ... و بسیار بگو یا ذالجلال والاکرام.»


همان‌طور که مشاهده می‌شود، این روز نیز چون اعیاد اسلامی با غسل کردن، پوشیدن جامه نو و معطر گردیدن به بوی‌های خوش و روزه داشتن آغاز می شود، ضمن آنکه نمازی مشابه نمازهای سایر اعیاد اسلامی دارد.


نماز عید نوروز
نماز عید نوروز مشتمل است بر قرائت سوره حمد و سوره‌های قدر، کافرون، توحید، فلق و ناس و بسیار شبیه به نمازی است که ضمن آداب و اعمال روز جمعه و همین طور اعمال روز عید غدیر خم وارد شده است.
از آنجا که قرائت سوره قدر در نماز عید نوروز توصیه شده است می توان دریافت که عید نوروز نیز چون دیگر اعیاد اسلامی با نزول برکات و آیات الهی همراه بوده است. تأکید بر قرائت سوره‌های کافرون، توحید، معوذتین نیز می‌تواند اشاره به درخواست دفع انواع شرور و بدی‌ها داشته باشد.


دعای عید نوروز
دعای مخصوص عید نوروز با درود و صلوات بر رسول اکرم ( ص) وآل او و اوصیا و همه انبیا و رسولان آغاز می‌شود. آن‌گاه با فرستادن درود بر ارواح و اجساد ایشان ادامه می یابد.


در این دعا آمده است: (هذا الذی فضله و کرمته و شرفته و عظمته خطره) این فراز با اندکی جابجایی در کلمات در دعای مخصوص ماه مبارک رمضان، ماه نزول قرآن نیز آمده است.


فراز پایانی دعای مخصوص عید نوروز: ( اللهم ... ما فقدت من شی فلا تفقدنی عونک علیه حتی لا اتکلف مالا احتاج الیه یا ذالجلال و الاکرام ) از آن جهت که در آن سخن از گم شدن و گمشده ها به میان می آید بیش از اندازه قابل توجه است زیرا؛ عید نوروز همان روزی است که حضرت سلیمان (ع) انگشتری خویش را پس از مدتی پیدا کرده است.

http://www.tebyan-hamedan.ir


کسانی که در پرتو قرآن، در یکی از علوم و فنون قرآنی، به درجات علمی و مقامات معنوی رسیده باشند شخصیتهای قرآنی هستند و در طول تاریخ تشیع، نمونههای بسیاری از علما و کسانی که در یک یا چند رشته از علوم قرآن، تبحر داشتهاند وجود داشتهاند و در زمان ما نیز شخصیتهایی چون علامه طباطبایی; صاحب تفسیر گران سنگ "المیزان" آیت الله جوادی آملی و... شخصیت قرآنی هستند که در تفسیر قرآن کریم، دارای تألیفاتی میباشند البته در پرسش، نوعی ابهام وجود دارد، چرا که اگر مراد از شخصیت قرآنی این است که از نظر قرآن چه کسانی به عنوان الگو، و شخصیتهای ممتاز بشری مطرح هستند، پاسخ این است که: همیشه وجود الگوها و سرمشقهای بزرگ در زندگی انسانها، وسیلة مؤثری برای تربیت آنها بوده است، قرآن نیز، بر این مسألة مهم، صحه گذارده، به همین دلیل، پیامبر و پیشوایان معصوم را، مهمترین الگوها و سرمشقهایی، در تمام جهات برای مؤمنان معرفی میکند; از جمله در سوره احزاب، آیه 21، وجود مقدس پیامبر اکرمرا به عنوان، اسوه و الگوی نیکویی در تمام زندگی ذکر نموده، میفرماید: "لَّقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن کَانَ یَرْجُواْ اللَّهَ وَ الْیَوْمَ الاْ ئَخِرَ وَ ذَکَرَ اللَّهَ کَثِیرًا ;(احزاب،21) برای شما در زندگی، رسول خدا سرمشق نیکوی بوده برای آنها که امید به رحمت خدا و روز رستاخیز دارند، و خدا را بسیار یاد می کنند." همان طور که میدانیم، پیامبر در دوران نوجوانی و جوانی، در پاکی، امانت، صداقت و راستگویی زبان زد همگان بود، تا جایی که، حتی بعد از آغاز دعوت به اسلام، باز مردم ]با تمام مخالفتی که با او داشتند[، امانات خود را، نزد وی میگذاشتند; و لذا هنگام مهاجرت به مدینه، یعنی پس از گذشتن سیزده سال از بعثت پیامبر9 به علیدستور داد که در مکه بماند، و امانات مردم را به آنها برساند. حسن خلق، گذشت و جوان مردی پیامبر9 و خلاصه صفاتی را که شایسته یک انسان کامل، و رهبر بزرگ الهی است، از خلال حوادث مختلف زندگی او و نیز، رفتارش با اسرای جنگی و بردگان و قشرهای محروم جامعه، به خوبی میتوان دریافت. به طور یقین بحث دربارة ملکات اخلاقی پیامبر، و ویژگیهای اخلاقی او که به عنوان بهترین الگو و شخصیت قرآنی مطرح است، گستردهتر از آن است که در این سخن کوتاه بگنجد. در این جا به حدیث کوتاهی در این باره بسنده میکنیم: "سئلت عایشه عن خلق رسول اللهفقالت کان خلقه القرآن; از عایشه در مورد خلق و خوی پیامبر سؤال شد، گفت: خلق و خوی پیامبر، همان قرآن است"(ر.ک: پیام قرآن، آیت الله مکارم شیرازی، ج 8، ص 343، نشر دارالکتب الاسلامیة./ شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج 6، ص 340، نشر کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی، قم.) از نمونههای دیگری که قرآن، از آن به عنوان الگو و اسوة نیکو یاد نموده است، حضرت ابراهیم خلیل اللّه است که خداوند در مورد او چنین میفرماید: "قَدْ کَانَتْ لَکُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِیَّ إِبْرَ َهِیمَ وَالَّذِینَ مَعَه...;(ممتحنه،4) برای شما تأسی نیکو در زندگی ابراهیم و کسانی که با او بودند. وجود داشت." ابراهیمغ بزرگ پیامبران، که زندگیاش سر تا سر، درسِ بندگی و عبودیت فدا، جهاد فی سبیل الله، و عشق به ذات پاک خداوند بود، و کرامتِ اسلامیاز برکت دعای او و مفتخر به نام گذاری او میباشد، میتواند برای شما سرمشق خوبی در این زمینه گردد. هم چنان که در آیة اول، خداوند، پیامبر9 را به عنوان الگو و اسوهای از استقامت و پای مردی، ایمان و اخلاص، سکون و آرامش در میان طوفان، معرفی میکند. و شعار: "کونوا دعاة الناس باعمالکم و لاتکونوا دعاة بالسنتکم ; مردم را به اعمال خویش دعوت به سوی خدا کنید، نه به زبان خود." که از حدیث امام صادقگرفته شده،(سفینة البحار، ج 2، ص 278، (ماده عمل)) دلیل بر این است که همة مسلمانان راستین نیز، به نوبة خود، باید الگو و اسوه برای دیگران باشند، و با زبان عمل، اسلام را به دنیا معرفی کنند، که اگر این کار میشد، اسلام عالم گیر شده بود!(ر.ک: تفسیر نمونه، مکارم شیرازی، ج 24، ص 24، نشر دارالکتب الاسلامیة.)

 

از سایت: درگاه پاسخگویی به مسایل دینی (http://www.porsojoo.com/fa)


1.      برای هر دردی درمانی است و داروی گناهان استعفار است .

2.      اهل تقوا ویژگی هایی دارند. از جمله آن که شب ها کم می خوابند و در سحرها به استغفار و دعا بر می خیزند.

3.      هیچ عبادتی مانند ادای فرایض و واجبات نیست.

4.      بهترین دوستان کسی است که وقتی او را یاد کردی، تو را یاری کند و وقتی او را از یاد بردی، تو را به یاد آورد.

5.      کسی که امانت ندارد دین ندارد.

6.       نشانه منافق در سه  چیز است: دروغگویی، پیمان شکنی و خیانت در امانت .

7.      مؤمنان نسبت به امانت ها و عهد و پیمانشان پای بندند.

8.      کارهای نیک ، بدی ها و زشتی ها را از بین می برد.

9.      دنیا بازاری است که گروهی در آن سود می برند و گروهی زیان می بینند.

10.  هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند خود را اصلاح کرده و هرکس خودستایی نماید ، خویش را تباه کرده است.

11.  هر کس نفس خود را سیاست ( تنبیه ) و تأدیب نکند آن را تباه کرده است .

12.  نیّت مؤمن از عمل او بهتر و نیّت کافر از عمل او بدتر است و هر کس طبق نیّتش کار می کند.

13.  هیچ عملی بدون نیّت پذیرفته نمی شود.

14.  در روز قیامت مردم طبق نیّات خود برانگیخته می شوند.

15.  نیت و سعی و کوشش در صورتی مفید است که با ایمان و اخلاص همراه باشد.

16.  نیت ، برتر از عمل است و آگاه باشید که نیت ، حقیقتِ عمل است.

17.  هیچ نعمتی بالاتر از آن نیست که در دل بنده چیزی جز خدا نباشد.

18.  کمال اخلاص ، اجتناب از گناهان است.

19.  زهد شیوه ی مخلصان است.

20.  پاکیزگی از ایمان است.

 


آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید که چرا گاهی اوقات دعاهایمان قبول نمی‌شوند، این پرسش خیلی‌هاست، به واقع چرا؟ این پرسش را از استاد شمشیری پرسیدیم و او هم پاسخگوی این پرسش شد، ضمن این‌که وی به ما گفت در نامه‌های ارسالی خیلی از مردم این پرسش را پرسیدند، ضمنا استاد برایمان از همیشه به یاد خدا بودن و این‌که آرامش انسان‌ها چگونه به دست خواهد آمد، گفت...
«فعسی ان تکرهوا شیئا» (چه بسا چیزی را دوست ندارید) و« یجعل‌ا... فیه خیرا کثیرا» (اما خداوند در آن خیر زیادی قرار داده است).«سوره نساء آیه 19»
فردی بود که همیشه با خدای خویش راز و نیاز می‌کرد و ا...، ا... می‌گفت.
روزی شیطان بر او غلبه کرد و وسوسه را آغاز نمود و گفت: ای مرد! این همه که تو خدا را صدا زدی، سحرها از خواب خوش و شیرین گذشتی و با این سوز و درد مرتب گفتی: ا...، ا... آخر یک مرتبه شد که جواب بشنوی؟ اگر به در خانه هر کس رفته بودی و این اندازه ناله می‌کردی، حداقل یک مرتبه جوابت را داده بودند.این مرد دید ،ظاهرا حرفی است منطقی و با افسوس به خواب رفت.در عالم رویا به او گفته شد: چرا مناجات خود را ترک کردی؟
پاسخ داد: می‌بینم این همه دعا و مناجات می‌کنم وبا این همه درد و سوزی که دارم، یک مرتبه نشد که حاجتم برآورده شود.پاسخی شنید که مشکلش حل گردید، دریچه‌ای از نور به رویش باز شد و با امیدواری به مناجات خویش ادامه داد.و آن سخن، این شعر زیباست:
گفت: همان ا... تو، لبیک ماست      آن نیاز و سوز و دردت پیک ماست
یعنی همان درد و سوز و عشق و شوقی که ما در دل تو قرار دادیم، این خودش جواب و لبیک ماست.
برای همین مولا علی(ع) در دعای کمیل می‌فرمایند: «اللهم اغفرلی الذنوب التی تحبس الدعا» (خدایا! برایم بیامرز از آن گناهانی که دعا را زندانی می‌کند و باعث می‌شود که حاجتم برآورده نشود.)این است که می‌گویند دعا برای انسان، هم وسیله است و هم هدف، یعنی دعا همیشه برای استجابت نیست، دعا اگر هم استجابت نشود، باز هم به هدف می‌رسد، پس خودش هدف است.
همیشه به یاد خدا باشیم
با اتوبوس از یک جاده کوهستانی پرپیچ و خم بالا می‌رفتیم، ماشین به سختی حرکت می‌کرد و هر لحظه امکان داشت با تمام سرنشینان به اعماق دره سقوط کنیم در آن هنگام که رنگ از رخسار مسافران پریده بود و همه دچار دلهره و اضطراب بودیم و ظاهری ساکت و درونی پر تشویش داشتیم، ناگهان مسافری با ایمان از بین همه با صدای بلند فریاد زد: صلوات بر محمد و آل محمد. همگی به پیروی از او با صدای بلند صلوات فرستادیم و خدا را یاد کردیم و هر کسی نذری می‌کرد تا این‌که ماشین، آن جاده هولناک را پشت سر گذشت و با سلامتی، آن مسافت را طی نمودیم و بر جاده اصلی که هموار و مسطح بود، رسیدیم، طولی نکشید که اتوبوس ساکت و خموش چند لحظه پیش، از سر و صدا و هیاهو و خنده مسافران پر شد.
چقدر زود سختی و مشکلات را فراموش کردیم و از همه مهمتر آن نذر آرامش‌دهنده را هم از یاد بردیم که یک دفعه همان مسافر باایمان و آگاه، آیه‌ای تلاوت نمود که اشک از دیدگانش جاری شد. سپس افزود: همیشه به یاد خدا باشید و در شادی‌ها خدا را از یاد نبرید که همیشه در سختی و خوشی یار و یاور شماست. از آن مرد خواستیم که دوباره آن آیه مبارکه را تلاوت نماید: واذا مس الانسان الضر؛ (و چون برای انسان گرفتاری پیش آید)دعانا لجنبه اوقاعدا اوقائما؛ (چه بر پهلو خفته باشد و چه نشسته و یا ایستاده خدا را از صمیم قلب می‌خواند)فلما کشفنا عنه ضره؛ (و چون خداوند مهربان آن گرفتاری را از او دور سازد)مرکان لم یدعنا الی ضرمسه؛ (چنان می‌گذرد که گویی ما را برای رفع آن گرفتاری که به او رسیده بود، هرگز نخوانده است.)«سوره یونس آیه 12»
می‌خواهید آرامش داشته باشید به یکی از راه‌های آرامش انسان توجه کنید:
به دانشجویی که با عالی‌ترین معدل قبول شده بود، گفتم: راز موفقیت شما چه بوده است؟
گفت: یک حدیث گهربار از رسول‌ا...(ص). با تعجب پرسیدم: آن حدیث چیست؟
شیرین سخنی بیان کرد که آن حدیث انسان را از دلهره و اضطراب نجات می‌دهد و در او ایجاد آرامش می‌کند و آن مطلب دلپذیر این است: نماز همچون نهر جاری است. هرگاه انسان نماز بخواند، گناهان و اشتباهاتی را که در میان دو نماز از او سر زده است، خداوند مهربان می‌پوشاند.
در قرآن کریم هم این‌گونه ذکر شده است: ان الحسنات یذهبن السیئات؛ (نیکی‌ها، بدی‌ها را از بین می‌برند.)«سوره هود آیه 114»
پیرامون این آیه مبارک، حضرت محمد(ص) فرمودند: نماز باعث آمرزش گناهان است.
 سپس این آیه را تلاوت کرد: حسنات (نیکی‌ها)، سیئات (بدی‌ها) را از بین می‌برد.
با تعجب به آن دانشجو گفتم: اینها چه ربطی به معدل شما دارد؟!لبخندی زد و گفت: همین سخنان روشن‌بخش است که ایجاد آرامش می‌کند.
امیرالمومنین(ع) می‌فرمایند: اگر فردی دچار گناه و اشتباه شد، سریع و فوری دو رکعت نماز به جای آورد و از خداوند متعال آمرزش بخواهد تا خدا به سبب آن گناه و اشتباه او را غمگین نسازد. (آن دو رکعت نماز مانند نماز صبح است).

تلاوت «قرآن کریم» بهترین راه‌درمان افسردگی است  

عبدالکریم شمشیری» درباره اعجاز قرآن کریم گفت: قرائت و عمل به «قرآن کریم»، انواع و اقسام بدبینی را در وجود انسان از بین می‌برد.

وی اظهار داشت: در قرآن 365 بار کلمه «یوم» آورده شده است؛ یعنی به تعداد روزهای سال. همچنین کلمه «شهر»(به معنی ماه) 12 بار استفاده شده است.

شمشیری در ادامه اضافه کرد: همچنین کلمات متضاد، در قرآن به یک اندازه به کار رفته است؛ یعنی مثلا اگر 20 بار از کلمه رحمت استفاده شده باشد به همین اندازه از کلمه مصیبت استفاده شده است.

این محقق قرآنی اظهار داشت: کلمات «شهید»، «شاهد» و «شهدا» نیز در تمام قرآن هفتاد و دو بار آمده است؛ یعنی به اندازه شهدای کربلا. «وجه» و «وجوه» هم در قرآن 72 بار استفاده شده است. زیرا شهید نظر می‌کند به وجه الله.

وی گفت: کسی که شکر خدا را به جای آورد، قرآن بهترین راه‌ها را به او نشان می‌دهد.

وی درباره رفع دلشوره در زندگی انسان معاصر افزود: اگر بخواهیم دلشوره‌ها حل شود به چند نکته باید توجه کنیم که مهم‌ترین آن‌ها تلاوت قرآن و نذر کردن است.

شمشیری با اشاره به معجزات قرآن کریم ادامه داد: هر وقت مشکلی پیدا کردید، سه بار نذر کنید؛ همان سه موردی که حضرت زهرا(س) فرمود در دنیای شما آن سه چیز را دوست می‌دارم: اول، صلوات بر محمد و آل محمد(ص)، دوم، خواندن قرآن و سوم، کمک به مستمندان و رسیدگی به دردمندان.

این محقق اسلامی گفت: اگر قرآن نخوانیم، حتما در آینده مصیبت و بلا می‌بینیم. قرآن می‌فرماید: هر کس که ذکر خداوند را کنار بگذارد حتما شیطان همراهش می‌شود. (سوره زخرف آیه 36)

شمشیری اضافه کرد: قرآن بدبینی را از بین می‌برد. بدبینی بر دو نوع است؛ بدبینی به خدا و بدبینی به انسان. گاهی باید سال‌ها ذکر بگوییم تا این درخت میوه بدهد و نباید زود از خداوند ناامید شد. خداوند فرمود: فهمیده‌ترین انسان‌ها کسی است که به دیگران امید بدهد.

وی با بیان این‌که قرآن در همه زمینه‌ها از مسائل پزشکی و ریاضی گرفته تا مسائل دینی، سخن دارد، افزود: خداوند جبار است، یعنی جبران کننده و در سوره شورا می‌فرماید: تعداد بلاهایی که خداوند از ما دور می‌کند از تعداد نعمت‌هایش بیشتر است.

وی در پایان گفت: اگر از دل‌مان چیز بدی گذشت، فورا باید یکی از حروف مقطعه قرآن را بخوانیم، چون این آیه‌ها به ما آرامش می‌دهند.

 

*استاد عبدالکریم شمشیری*


بهترین کار

 

1. بهترین کار ، پاکی نیت است .

2. از خشم  بپرهیز که اول آن دیوانگی و آخرش پشیمانی است .

3. سبب تباهی خرد ، خواهش های نفس است .

4. زیبایی مرد در فصاحت زبان اوست .

5. سخن را کوتاه کن تا از نکوهش در امان باشی .

6. خرد ، دوستی است پسندیده .

7. پاکدامنی ، شهوت را کم می کند .

8. وقتی که بدی کردی به نیکی  آن را محو کن .

9. وقتی کسی به دیدار شما می آید او را گرامی دارید .

10. یاد خدا  ، روشنایی خرد و زنده کننده نفوس و صیقلی دهنده سینه هاست .

 

 خوب صبر کردن ، پیش درآمد پیروزی است.

 

11. شتاب در هر کاری زشت است .

12. دوراندیشی و پایان کار را نگریستن ، با خردمندان مشورت کردن است .

13. هرگاه دو نفر آهسته سخن می گویند ، در بین آنها داخل مشو .

14. خوارترین مردم کسی است که به مردم اهانت کند .

15. خوب صبر کردن ، پیش درآمد پیروزی است .

16. غافل ترین مردم کسی است که از دگرگونی دنیا پند نگیرد .

17. بهترین صدقه  ، سازش دادن بین دو نفر است .

18. سرچشمه ی هدایت ، مشورت کردن با خردمند است .

19. کسی که ایمانش بیشتر است ، اخلاقش نیکوتر است .

20. حقیقتِ یقین ، در توکل داشتن به خداست .


بخش اجتماعی سایت تبیان

 


معلم خلاقی یکی از شاگردانش را برای صرف چای بعد از ظهر به منزلش دعوت کرد. بعد از مدتی صحبت نوبت چای شد. هنگامی که معلم فنجان چای را پر می‌کرد، با وجود پرشدن فنجان باز هم به ریختن چای ادامه داد. فنجان لبریز شد و روی کف اتاق ریخت.
بالاخره شاگرد گفت، استاد دست نگهدارید؛ فنجان لبریز شده است و دیگر جای ندارد.
معلم پاسخ داد: «کاملا مشخص است. همین عمل در تو هم اتفاق افتاده است. اگر می‌خواهی مطالب مرا یاد بگیری باید اول آنچه را که در فنجان ذهنت می‌گذرد، خالی کنی».

«نقل از کتاب ذهنت را بیدار کن»